خانه سجلدی با ما باش
 


  چاپ        ارسال به دوست

رستگاری در انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

در موارد بسیاری دیده شده که اختلافات در امور داخلی کشورها، باعث جنگ داخلی می شود. در این بین عواملی هستند که زمینه ی بروز این نوع اختلافات هستند و به نوعی جرقه ی آتش. عواملی که می توان آن ها را به عوامل درونی، بیرونی و یا در واقع تهدیدات درونی و بیرونی تقسیم کرد. عواملی که گاه باعث انقلاب در یک کشور و یا عقب ماندگی، تغییر فرهنگ و دین یک ملت می شود. در برخی کشورها احزاب مختلفی مثل چپ و راست وجود دارد.
«مسئله ی فرهنگ، مسئله ی خط سیاسی چپ و راست نیست، مسئله ی ارزش هاست.»

پایداری در آرمان یا نقض آن

بیست سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه در سال 1809 ناپلئون بناپارت به عنوان یک امپراطور تاج گذاری و در واقع نظام سلطنتی را حاکم کرد، که در این زمان هیچ یک از آرمان های انقلاب وجود نداشتند. در پی گذشت بیست سال از این انقلاب و قبل از روی کار آمدن ناپلئون سه گروه بر فرانسه حکومت کرد. گروه اول انقلابیون بودند، که به برخورد های خشن و کور و فراموش نشدنی مشهورند. دسته ی دوم افراطیون بودند که حکومت را به دست گرفتند و بلافاصله گروه اول را متهم به سازش کرده و سران و شخصیت های برجسته را قتل عام کردند. دسته سوم گروه دوم را متهم به تندروی کرده و برخی را اعدام  یا تبعید کردند.
در ضمن باید متذکر شد که هیچ قدرتی در مقابل انقلاب کبیر فرانسه مبارزه نکرد. البته دوک های خود فرانسه، آلمان و ... و هم چنین صراف های انگلیس مخالف بودند؛ اما طرحی از قدرت سیاسی منسجم و سازمان یافته ای وجود نداشت که این مخالفت به عمل هم برسد.

در سال 1937 با گذشت بیست سال از انقلاب اکتبر شوروی هنوز هم استالین حکومت می کرد. در دوران سیاه حکومت استالین صدها هزار نفر به جرم مخالفت یا توهم مخالفت با دولت اعدام یا فراری و عده ای هم تبعید شدند. این دیکتاتوری هیچ گونه تلاشی در حفظ مبانی انقلاب نکرد، یعنی استالین یک "تزار" واقعی بود. تمام چیزی که استالین از انقلاب حفظ کرد آن نیم تنه ای بود که تا آخر عمرش به عنوان فرم می پوشید که بلافاصله بعد از مرگش آن چند نفری که برای حمایت از او این کار را می کردند، آن را کنار گذاشتند.
 در آن زمان روسیه دارای دشمنان سنتی بود؛ اما در زمان انقلاب شوروی از خیل دشمنانش کاسته شد. روسیه در جنگ جهانی اول به سر می برد که مردم انقلاب کردند و یکی از دشمنان سر سخت شوروی یعنی آلمان در آن جا حضور داشت و به محض اینکه این انقلاب رخ داد جنگ در این کشور خاتمه پیدا کرد.

انقلاب الجزایر یک انقلاب اسلامی بود، که از مساجد و مدارس دینی شروع شد؛ که حتی یک روز حکومت دینی در آن جا برقرار نشد و به مجرد انقلاب مردم الجزایر فرانسوی ها توانستند فرهنگ و آداب و رسوم خودشان و بی اعتقادی به دین را در آن جا حاکم کنند، به طوری که در بیست سال بعد از این انقلاب هیچ گونه پیشرفت معنوی و اخلاقی و حتی پیشرفت های مادی در این کشور پدیدار نشد.

حفظ آرمان در مقابله با دشمن

انقلاب در ایران دارای دو دشمن بود، که تعدادی از دشمنان سیاسی- اقتصادی و برخی دشمنان دین اسلام بودند. در کشور ایران بلافاصله پس از انقلاب، مردم به جنگ دعوت شدند، که از ناحیه ی دشمنان خارجی به آن ها تحمیل شده بود، با این تفاوت که اعلام انقلاب در ایران با جنگ آغاز، اما با اعلام انقلاب در روسیه بلافاصله جنگ خاتمه یافت و دشمن عقب نشینی کرد. کسانی که از ایران می توانستند سود ببرند درست مثل روسیه مجددا با ایران جنگیدند، دلیل مخالفتشان حضور دین بود و صرف جهت انقلاب اسلامی شدن وارد جنگ شدند، و کاری به انقلاب نداشتند؛ تنها آمریکا مخالف سرسخت این جریان بود، چرا که دیگر نمی توانست منابع ملی این کشور را تصرف کند.

ایران با دو دشمن در داخل کشور رو به رو بود؛ یک گروه که چون این انقلاب مردم را به سمت و سوی دینداری می برد، که این دسته تحت تاثیر فرهنگ غربی و تفکرات گوناگون با دین مخالفت می کردند. و از طرف دیگر حکومت هایی بودند که به هر دلیل سیاسی یا عقیدتی و بی هیچ گونه فکر استعماری با دین مخالف بودند،با ایجاد انقلاب به مخالفت پرداختند .این ها عوامل بیرونی هستند که برای تضعیف انقلاب اسلامی به کار گرفته شد.

روند سایش

سایش به چه معناست؟ تعریف کلی این کلمه به معنی اصطکاک و به عبارتی تغییر عوامل مختلف درطول زمان می باشد، که می توان آن رادر موارد بسیار به کار برد.
به طور مثال سایش در برابر انسان به دوسته تقسیم می شود:

- سایش جسمی و مادی
- سایش معنوی و روحی

سایش جسمی به مرور زمان اتفاق می افتد و جسم فرد به مرور سالخورده و فرسوده  می شود .

سایش معنوی باضعف در پایداری و استقامت و بی توجهی دائم از نفس ایجاد می شود و اگر انسان به دنبال جبران سایش ها نباشد از لحاظ معنوی نابود خواهد شد.

خداوند در قرآن کریم در آیه ی 9 و 10 سوره ی شمس در این باره می فرمایند :
(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (٩)وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا) (١٠)
کسی رستگار و کامیاب می‏گردد که نفس خویشتن را با انجام  طاعات و عبادات، و ترک  معاصی و منهیّات پاکیزه  دارد و بپیراید و آن را با هویدا ساختن هویّت انسانی رشد دهد و بالا برد و کسی ناامید و ناکام می‏گردد که نفس خـویشتن و فضائل و مـزایای انسانیّت خود را در میان کفر و شرک و معصیت پنهان بدارد و بپوشاند، و به معاصی بیالاید. (شمس/9و10)

پایداری در برابر سایش

عوامل ایجاد سایش:

_ عدم توجه مسئولین به گزینش و شناسایی استعدادها در جبهه ی خودی

در صورت عدم توجه استعداد ها سرگردان و دچار ضعف می شوند که در نهایت منجر به ریزش و سایش می شود.

_ خود باختگی عناصر خودی در برابر شخصیت های جبهه ی دشمن

شخصیت یک هنرمند در جبهه ی خودی ممکن است، بالاتر از شخصیت هنرمند مقابل که هنر بالاتری دارد، باشد. عناصر جبهه ی مقابل از طریق تعریف و تمجید از هنرمندان جبهه ی خودی علاوه بر مرعوبیت نوعی رابطه و علقه ی عاطفی نیز به وجود می آورند. براین اساس آنها می آیند و برخی از هنرمند جوان چنان تعریف می کنند که او دچار سایش و در نهایت ریزش می شود.

_ تردید در پایبندی نظام به حرف ها و آرمان ها در جبهه ی خودی

به طور مثال پذیرش قطعنامه ی598 و پایان جنگ و تردیدی که جامعه ی امروز دچارش شده، برحق بودن جایگاه ولایت فقیه در کشور است، البته در مورد مثال اول یک عامل وجود دارد و آن حضور امام خمینی (رحمة الله علیه ) در آن روزها بود که تا حدودی این مشکل را برطرف می کرد ولی همچنان عده ای مردد در این امر بودند.

_ ورود عناصر جبهه ی خودی به دعواهای خطی و حزبی

عاملی که در برهه ای از زمان در کشور فاجعه ای رخ داد، که آن اختلاف میان سیاسیون، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مسئولین بود، دعواهایی که برپایه و اساس درستی دنبال نمی شد و موجّه نبود،در حالی که هر دو خط حاضر، قطعا مقصر بودند. 3 دسته ی مختلف در این دو خط وجود داشت؛ دسته ی اول افراد بسیار خوب و موجّه، دسته ی دوم آدم های ناباب و دسته ی آخر شامل افراد متوسط می شد.
این دو گروه سال های طولانی بیهوده با یکدیگر به نزاع پرداختند تا  که آتش بین آن ها فروکش کرد.

_ دنیا و جلوه های فریبنده ی آن در جبهه ی خودی

ماهی وقتی به طمع خوردن کرم قلاب را فرو داد، دیگر کار تمام شده است.
این مثال مصداق افرادی است که به طمع پول و ثروت بیشتر دست به بیت المال زده و با پول بیت المال کار شخصی برای خود دست و پا می کنند و در آخر به ثروت اندوخته شده ی خود می بالند. این مصداق تبعیض است که در صدر اسلام ثروت های بی حساب و کتاب وارد کشور اسلامی شد و جامعه ی اسلامی با تقسیم ناعادلانه ی آن، افراد خاصی را به جمع آوری ثروت مشغول کرد؛ در صورتی که این اموال برای بیت المال بود و نباید استفاده ی شخصی از آن می شد و آن گروه با سرگرم کردن خود به این اموال اداره ی کشور اسلامی را از یاد بردند.  

امام علی (ع) در نهج البلاغه درباره ی دنیا طلبی و مذمت و ترک آن می فرمایند :

"و اما بعد فاني احذرکم الدنيا، فانها حلوه خضره، حفت بالشهوات و تحببت بالعاجله و راقت بالقليل و تحللت بالا مال و تزينت بالغرور" خطبه ی 110

شما را از دنيا برحذر مي دارم که در کام شيرين است و در چشم سبز و خرم و پيچيده در خواهش هاي نفساني مردمان را با نعمت زوال يابنده خود به دوستي فرا مي خواند و متاع اندکش را در چشم آنان زيبا جلوه کند.

سایش در عوامل برونی و درونی

دو نکته درباره ی سایش در انسان وجود دارد، یکی عوامل درونی و دیگری عوامل برونی است.
عوامل بیرونی، دشمنان انقلاب است. آنها با کار مطبوعاتی، کارسیاسی و کار دیپلماسیِ بسیار قوی ای علیه انقلاب ایران تبلیغات سازمان یافته ای می کنند.
عوامل درونی، یعنی مواردی که در درون خود ما انقلابیون و ما مومنین رخ می دهد. این ها کم نیست. اگر ما این آسیب های درونی را درمان کنیم، از ناحیه ی آسیب های بیرونی به مشکل بر نخواهیم خورد.

در آیه ی 53 سوره ی انفال خداوند می فرمایند :

ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ

اين [كيفر] بدان سبب است، كه خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى‌دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند.

چون نعمت خداوند بی حساب و کتاب نیست و خداوند براساس مصلحت ها، نعمت را در اختیار انسان قرار می دهد، اگر آن شرایط را حفظ کرد محال است، که شرایط عوض و نعمت پس گرفته شود. پس خدا نعمت را نمی گیرد، مگر ما مسبب تغییر شرایط باشیم.

شهید مطهری نیز این نکته را بیان می کند:

جامعه اسلامی همواره از جانب برخی عوامل درونی و بیرونی تهدید می شود، برخی از مهمترین عوامل درونی می تواند شامل موارد زیر شود:

_ ظاهر بینی و تنگ نظری دینی

اسلام هر آسیبی که دیده است و می بیند از درون خودش است، البته نباید عوامل بیرونی و دشمنان را نادیده گرفت، ولی دشمن بیرونی از داخل در زدنِ ضربه ی نهایی دخیل است.
پیامبر (ص) می فرمایند: « انی لااخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر.» ایشان در این حدیث معتقدند فقر، امت اسلامی را از پا نمی اندازد، بلکه ایشان از بدفکری، جهل و نادانی بیم دارند.
همانند خوارج، که مردمی ظاهربین بودند و آینده را درک نمی کردند. البته امروزه نیز تنگ ‌نظری مذهبی که ویژگی خوارج است را در جامعه اسلامی می بینیم. شهید مطهری یادآوری می ‌کند که در خطرات داخلی، منافقان را نباید از نظر پنهان داشت. منافقان مردم را از راه منحرف می کنند بدون آن که خود مردم متوجه انحراف خود شوند.

_ تبعیض

علت دیگر تهدیدات درونی از نظر شهید مطهری تبعیض های نارواست، که از طریق سرازیر شدن ثروت های بی حساب وارد جامعه اسلامی شد که تقسیم ناعادلانه ی آن ها باعثِ ایجاد نوعی بیماری دنیازدگی و رفاه زندگی شد.

_ افراط و تفریط

عبادت یک ارزش واقعی است ولی اگر مراقبت نشود، جامعه از یک سو دچار افراط می شود، ولی اسلام تنها برای عبادت نیامده است، پس اگر افراطی در یک مسئله ای صورت گیرد همه ی ارزش های دیگر محو می شود.

شهيد مطهري معتقد است اگر بنا شود از جاده معتدل اسلام خارج شويم، چه فرقي مي كند كه عبادت ‌گرای جامعه گريز باشيم يا جامعه ‌ گرای خداگريز؟ در منطق اسلام اين دو فرقی با هم ندارند.

خداوند در آيه آخر سوره فتح مي فرمايند:
« محمد رسول الله و الذين معه اشداء علي الكف ر رحماء بينهم.»
تربيت شدگان پيامبر (ص) دو چهره دارند، در مقابل دشمنان حقيقت، با صلابت و محكم هستند، ولي در ميان خود يكپارچه عطوفت و مهرباني و يگانگي و وحدت ‌اند كه از نظر قرآن يك خصلت اجتماعي جامعه اسلامي است.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در یکی از سخنرانی های خود به این نکته اشاره می کنند که: من احساس می کنم این جبهه، دچار آفتِ سایش شده است، انسان سایش پذیر است و هر انسان دیگری جز معصومین، در برخورد ها و سایش ها و اصطکاک ها، ساییده می شود و برجستگی های روحی اش تغییر می کند؛ باید مراقبش بود. اینکه ذکر دائمی گفته اند، برای خاطر این است. انسان دائما باید متذکر باشد و الّا خراب خواهد شد. بزرگان و ائمه معصومین ما، مواظب خودشان، خودسازیشان، نمازشان، ذکرشان، دعایشان، توجهات و توسلاتشان بودند؛ برای اینکه ضایع و خراب نشوند. ماها خراب می شویم.

10/10/69

 

 

 

 زهرا پیران


١٧:٣٧ - چهارشنبه ١٧ تير ١٣٩٤    /    عدد : ٤٤٥٣٤٣    /    تعداد نمایش : ١٧٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




: بازديدکنندگان آنلاين
4636: بازديد کنندگان اين صفحه
17: بازديدکنندگان امروز
263824: کل بازديدکنندگان
0.43: زمان بارگداری صفحه